Ako zlepšiť imunitný systém vášho dieťaťa

Pomaly sa blíži zima, vonku je sychravo a vy už teraz rozmýšľate ako sa vyhnúť chrípke, nachladnutiu a soplíkom? Ak chcete tento sen premeniť na realitu, musíte sa v prvom rade zamerať na krehkú detskú imunitu a každý deň pracovať na tom, aby bola stále silnejšia a silnejšia.

Málokedy sa u detí podarí vyhnúť nachladnutiu. Odhaduje sa, že priemerne ochorejú na nachladnutie 6 až 8 krát za rok. To všetko preto ,že nemajú dostatočne odolnú imunitu voči vírusom ,ktoré nachladnutie spôsobujú. Dobrým ukazovateľom celkového zdravotného stavu dieťaťa je práve schopnosť rýchleho sa zotavovania po nachladnutí. Primeraný príjem živín poskytne týmto malým imunitným systémom „stavebné bloky“, ktoré potrebujú na boj proti napádajúcim patogénom a vďaka tomu sa rýchlejšie vrátia k optimálnemu zdravotnému stavu.

Dôležité kroky ku posilneniu detskej imunity:

  • Zameranie sa na zdravú výživu - Optimálna výživa je kľúčom k podpore imunitného systému. Medzi kritické živiny, ktoré tvoria stavebné kamene imunitného systému, patria proteín, vitamíny A, C, E, zinok a esenciálne mastné kyseliny. Tieto živiny sa dajú získať z celej potravy pozostávajúcej z čerstvého ovocia a zeleniny, orechov, semien, strukovín, celých zŕn, organických živočíšnych bielkovín a mliečnych výrobkov.

 

  • Minimum spracovaného cukru - Ukázalo sa, že konzumácia prebytočného cukru znižuje imunitnú schopnosť odolávať a zvyšuje systémový zápal. Cukor má potenciál znižovať počet bielych krviniek, ktoré sú nevyhnutné na boj proti napadajúcim patogénom. Okrem toho glukóza konkuruje vitamínu C o transport v tele, takže strava s vysokým obsahom cukru má negatívne účinky na odolnosť imunitného systému.

 

  • Podpora črevného mikrobiomu (prebiotiká, probiotiká) - je preukázané, že zdravá mikrobiotika alebo tiež črevná mikroflóra (rozmanitá komunita mikroorganizmov, ktoré žijú v našich vnútornostiach) pomáha udržiavať optimálne funkčný imunitný systém optimálne. Prebiotiká, ako sú galaktooligosacharidy (GOS - strukoviny, banány, špargľa), môžu pomáhať pri podpore a vytváraní zdravého mikrobiómu u detí. Okrem toho môžu probiotiká (kyslá kapusta, kefír) tiež pomôcť dlhodobo vybudovať odolnejší imunitný systém.

 

  • Dostatok spánku a pohybu - spánok je spôsob, akým sa naše telo samo regeneruje, takže jeho dostatok nám dáva silu na prekonanie bežných nachladnutí a chrípky. Dôležitá je nielen dĺžka, ale aj kvalita. Do jedného roka by mali deti spať 14 až 15 hodín denne, do troch rokov okolo 12-tich hodín a od štyroch do dvanástich približne 10 hodín. Aby malo dieťa kvalitný spánok, vyhnite sa sledovaniu televízie či hraniu počítačových hier pred spánkom. Väčšie jedlo by mali zjesť minimálne dve hodiny pred uložením do postele. Netreba zabúdať ani na pohyb dieťaťa, pretože je to skvelý spôsob ako udržať deti aktívne a odolné.

 

  • Vitamín D - Vitamín D je dôležitý pre posilnenie nášho imunitného systému. Vitamín D sa nepovažuje za zásadný vitamín, pretože ho môžeme syntetizovať v našej pokožke tak, že ho vystavíme slnečnému žiareniu. Nebojte sa teda vystaviť skorému rannému alebo neskoršiemu popoludňajšiemu slnečnému žiareniu.

 

  • Nepreceňujte dezinfekciu - mladý imunitný systém je posilňovaný vystavením sa každodenným baktériám, aby sa mohol detegovať, upravovať a regulovať. Keď nadmerne dezinfikujeme prostredie dieťaťa, aby sme ho ochránili pred chorobami, zabíjame prospešnú mikroflóru, čo im bráni v rozvoji silného imunitného systému. Časté umývanie rúk je účinný spôsob, ako znížiť pravdepodobnosť infekcií bez úplnej dezinfekcie.

Autor: Lucia N.